Matrymonialne anonse oraz
ogłoszenia na słupach traktujące o znalezionych/zagubionych rzeczach powoli
odchodzą do lamusa, wypierane przez nową modę, a może już nawet obsesję,
kryjącą się pod enigmatyczną nazwą - spotted.
Sama nazwa pochodzi od
angielskiego słowa spot oznaczającego miejsce. Moda na spotted
przywędrowała do Polski ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. W
popularnym serialu młodzieżowym tytułowa bohaterka Plotkara (ang. Gossip Girl)
prowadząca blog o mieszkańcach Upper East Side często udostępniała ich
lokalizacje na specjalnie stworzonej mapce Manhattanu. Polska stosunkowo późno
odkryła fenomen spottingu, jednak w zatrważającym tempie nadrabia stracony
czas.
Na jednym z najbardziej
popularnych portali społecznościowych powstają coraz to nowe strony, których
pierwszy człon stanowi słowo spotted. Do najczęściej odwiedzanych i
komentowanych należy prekursorskie w regionie łódzkim Spotted: MPK Łódź.
Na chwilę obecną strona liczy sobie 17 tysięcy polubień.* Codziennie na tablicy
fanpage’a pojawia się kilkanaście postów z rysopisami, miejscami, godzinami.
Czemu jednak ma to wszystko służyć?
Czemu jednak ma to wszystko służyć?
Przede wszystkim anonimowemu
zamieszczaniu anonsów. Spotted ma to ułatwić osobom zbyt nieśmiałym poznanie
potencjalnego partnera, stąd posty typu:
"Pozdrawiam i pragnę nawiązać kontakt z rudą dziewczyną, która jechała autobusem 96 na Janów. Miałaś na sobie różową czapkę i emanowałaś tajemniczą aurą, a ludzie którzy Cię zasłaniali tylko ją podkreślili :) Jeśli chcesz poznać chłopaka, któremu się podobasz, daj znać". /Spotter **
Administratorka
powyższej strony jest skromną licealistką, która zaintrygowana ideą spottingu
postanowiła stworzyć grupę dla użytkowników łódzkiej komunikacji miejskiej. W
wywiadzie udzielonym dla Akademickiego Radia UL opowiada o tym, dlaczego
założyła stronę i jak bardzo zaskoczona jest ogromną i wciąż rosnącą
popularnością grupy.
Cały
wywiad z założycielką można znaleźć pod tym linkiem:
W
rozmowie zwracała na sukcesy strony, do których zalicza m.in. zeswatanie kilku
par, a także pomoc w odnalezieniu rzeczy zgubionych w pojazdach. Posty
publikowane są anonimowo, poza anonsami można też wyrazić dezaprobatę dla
kierowców, czy współpasażerów, bądź ich pozdrowić.
W przypadku Spotted: MPK Łódź
administratorzy strony zapowiadają rozszerzenie działalności poza social media,
planują organizowanie ciekawych akcji typu Flash Mob aktywizujących ich fanów
poza portalem Facebook.
Idea
spotted zakrawa na swego rodzaju manię, uderzającą w ludzki narcyzm, większość
użytkowników codziennie przeczesuje strony w poszukiwaniu postów, w których
ktoś mógł ich opisać. Dlatego też często można znaleźć publikacje o wydźwięku
ironicznym, jak np. pozdrawiam tych, których nikt nie pozdrawia i nie
poszukuje.
Aby
jeszcze ułatwić spottowanie, całkiem niedawno powstał portal friendSpotting
skupiający wszystkie podgrupy spotted na jednej stronie. Zostały one
uporządkowane według miast, z kategoriami takimi jak zgubione, towarzyskie,
hejt, aktywności i pozostałe. Założyciele opisują wizję swojej strony
następująco:
Serwis stanowi przestrzeń do poznawania nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach. Znalezienie towarzysza do wspólnego biegania, kina, koncertu czy na imprezę nigdy wcześniej nie było tak proste. Z friendSpotting zapytasz o atmosferę w klubie, o ilość ludzi na basenie czy o polecaną knajpę zawsze w czasie rzeczywistym.***
Przewagą
serwisu nad stronami jest publikowanie treści bez moderacji i selekcji, co
więcej, możliwość bezpośredniego kontaktu z autorem postu, wciąż jednak
anonimowo. Kolejnym ułatwieniem jest także skupienie wszystkich kategorii w
jednym miejscu, bez konieczności odwiedzania kilku różnych stron na Facebooku i
przedzierania się przez gąszcz postów na tablicy.
Użytkownicy
spottują w szkołach, bibliotekach, kościołach, komunikacji miejskiej, centrach
handlowych… Czy nowa moda zniknie tak szybko, jak niespodziewanie się pojawiła?
Czy może idea anonimowego dzielenia się swoimi przemyśleniami i możliwość
poznania interesujących ludzi sprawi, że spotted przyjmie się na gruncie
polskim i zagości na dłużej?
Klaudia Włodarczyk
* informacje na dzień 13.04, UPDATE: 01.05 - 18 200 fanów.
** post ze strony Spotted: MPK
Łódź , z czwartku 11.04.13.
*** opis ze strony http://www.friendspotting.co/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz