Nasz skromny blog powoli ewoluuje w stronę internetowego
przeglądu łódzkich inicjatyw artystycznych połączonego z analizą ich działań
promocyjnych. Nie wynika to absolutnie z żadnych ustaleń pomiędzy współautorami
bloga. Oznacza to jedynie, że w naszym mieście (lub z naszego miasta płynących)
można spotkać wiele ciekawych i innowacyjnych projektów artystycznych. I łączy
je jedno: są w niewystarczającym stopniu wypromowane lub przemilczane przez
ogólnopolskie media. Dzisiaj opiszę pewną inicjatywę, która mogłaby stać się realnym
emblematem Łodzi kreatywnej. Galeria
Urban Forms posiada bowiem olbrzymi potencjał reklamowy, głównie ze względu na
atrakcyjność wizualną i pierwiastek oryginalności, biorąc po uwagę oczywiście
krajowe podwórko.
![]() |
| ul. Pomorska 67 | by ARIZ (Hiszpania) |
![]() |
| ul. Uniwersytecka 3 | ETAM CRU (Polska) |
Fundacja Urban Forms funkcjonuje już 4 lata, a swoje działania ogniskuje wokół szeroko
pojętej kultury miejskiej. Działa w ikonosferze miejskiej, która jest przejawem
artystycznej kreatywności, ale też narzędziem rewitalizacji społecznej. Galeria
Urban Forms jest autorskim projektem fundacji współfinansowanym przez miasto
Łódź. Swoje powodzenie zawdzięcza także licznym sponsorom i partnerom
medialnym. Projekt realizowany jest przez cały rok, a kumulacja akcji
artystycznych następuje zazwyczaj we wrześniu. Wtedy to do naszego miasta
zapraszani są artyści z całego świata związani z graffiti, malarstwem i ogólno
pojętym street artem. Nie bez powodu inicjatywa
zaliczona została w 2012 roku przez Graffiti Art Magazine
(prestiżowy francuski magazyn prezentujący współczesną sztukę miejską) do 5
najważniejszych, street artowych festiwali na świecie. W gąszczu szarych
kamienic i monotonnej, miejskiej dżungli cegieł ulgą dla oczu okazują się być nieregularne,
czasem abstrakcyjne kształty i plamy kolorów.
![]() |
| ul. Uniwersytecka 12 | SAINER (Polska) |
W całym mieście można zobaczyć 21 prac, najwięcej z nich widnieje na kamienicach w
centrum Łodzi. Urban Forms polubiło na Facebook’u już 21.000 fanów, a
sami administratorzy strony wykazują się codzienną aktywnością. Fundacja prowadzi
także kanał na YouTube
i Vimeo zbierając jednocześnie wiele pochlebnych
komentarzy. Za sprawą opcji polubienia zdjęć i filmów zamieszczonych na tych
platformach, rozrastają się także obszary sieci internetowej, w których murale
(szkoda, że jedynie w formie digitalnej) mogą zostać ujrzane.
![]() |
| ul. Wojska Polskiego 82 | SHIDA (Australia) |
![]() |
| ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich 48 | INTI (Chile) |
Miejmy
nadzieję, że tegoroczny festiwal spotka się z równie dużym lub nawet większym
zainteresowaniem niż poprzednie. Social media stają się bowiem z roku na rok
coraz popularniejszymi kanałami promocyjnymi i informacyjnymi. Uważam, że
wartością dodaną Urban Forms 2013 okazałoby się większe zaangażowanie lokalnej
społeczności.
Wideorelacja z przebiegu edycji 2012 Galerii Urban Forms
Joanna Kwiatkowska





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz